IKEA

Problem
IKEA Sverige eftersöker en kampanj inför sina tvättstugeveckor som sker i april 2016. De har tidigare upplevt låg respons på liknande kampanjer, och vill skruva upp kommunikationen lite.

 

Insikt
I Sverige, och flera andra länder, har den blå IKEA-kassen FRAKTA kommit att bli en central del i tvättande. Ett avändningsområde som “tvättkasse” har vuxit fram och IKEA har omedvetet skapat en livsstilstrend. Tvättkassen fungerar som en vandrande påminnelse om IKEAs starka varumärke, något som borde förvaltas. Dessutom fyller kassen 20 år 2016, vilket också är en anledning att uppmärksamma denna närmast ikoniska design från IKEA.

 

Lösning
Genom en omfattande kampanj lanseras FRAKTA som “nyheten” TVÄTTA, där IKEA utger sig för att ha kommit på ett nytt användningsoråde. TVÄTTA kommer säljas under en kampanjperiod och då för en krona mindre än FRAKTA, trots att produkten är densamma. Kassen innebär startskottet på vår tvättrevoultion.

 

Copy: Rickard Netsner
AD: Sandra Bohlin

presentation ikea NY 510 presentation ikea NY 58 presentation ikea NY 59

 



Kommentera

IKEA.Front
IKEA
YRGO.Front
YRGO
GBG.kex.Front
Göteborgs Kex
Gbg.food.front
Gothenburg Food Trucks