Göteborgs Kex

Namn: Accepterar du kakor?

Problem:
Göteborgs Kex önskar genomföra en långtgående varumärkesbyggande kampanj. Den ska inte centrera kring någon specifik produkt utan syftet är att bli top of mind hos konsumenten när de hör ordet “kakor”. Den ska gå att ta ut i flera kampanjeneheter och utgöra grunden för all kommunikation under 2016.

Insikt:
Den mest ställda frågan under 2015 var antagligen “Do you accept cookies?” eller “Accepterar du kakor?”. Kakor finns naturligt på människors läppar, även om kontexten skiljer sig. Igenkänningen är därför hög för frasen, något som ger oss en våg att rida på.

Lösning:
Som en del av en fiktiv marknadsundersökning som genomförts under 2015 tar Göteborgs Kex på sig ansvaret att ligga bakom frågan. De bad då några företag att dela frågan på sin webbsida, och helt plötsligt började nästan alla webbsidor i världen att göra detsamma. Överlyckliga kan de nu under 2016 tillkännage det positiva resultatet; att världen accepterar kakor.

Copy: Rickard Netsner
AD: Sandra Bohlin

 

PORTFOLIO gbgkex7PORTFOLIO gbgkex10

PORTFOLIO gbgkex9



Kommentera

RFSU.front
RFSU
GBG.kex.Front
Göteborgs Kex
Gbg.food.front
Gothenburg Food Trucks
YRGO.Front
YRGO